etusivu toimitus yhteys

8. joulukuuta 2012

Comenius-matka Espanjaan

Lyseolaisten matka kohti Espanjan Pamplonaa pyörähti käyntiin isänpäivänä myöhään illalla, kun muut suuntasivat Nukku-Matin kainaloon ja uutta kouluviikkoa aloittelemaan. Kyseessä oli siis Comeniuksen Wine..Not? -projektin matka. Lyseolaisia matkalle lähti 15 koulumme oppilasta ja opettajista Sari Manninen, Mari Kuusimäki sekä kotimaan kuskina toimi Jukka Hurskainen.

Yö meni ajellessa kohti Helsinkiä, josta lento kohti Münchenia, jossa koneen vaihdon kautta lopulta Bilbaoon. Menomatka sujui muuten oikein mallikkaasti, jos ei ota huomioon sitä pikku seikkaa että puolet oppilaista melkein myöhästyi lennolta Münchenin kentällä.. Loppu hyvin kaikki hyvin, ja kaikki selvisivät yhtenä kappaleena ensinnäkin Pamplonaan ja viikon päätteeksi vieläpä takaisin Joensuuhun! Mutta tässä muutamia kuvia ja tarinoita viikolta:

Sateinen Suomi sai jäädä taakse, viikko Espanjan lämmössä odottaa !
Lopultakin Bilbaossa, väsyneenä yön matkustelusta sekä jännittyneenä majoitusperheiden kohtaamisesta,  tapasimme espanjalaisen parimme jonka luona majoittuisimme viikon ajan. Shokkina monelle lyseolaiselle, espanjalaiset muiskauttivat muutama pusut poskille oikein tuttavallisesti, vaikka kukaan ei oikein tuntenut toisiaan, huolimatta viikkoja kestäneestä sähköpostittelusta parien välillä.

Hieman awkwardista ensikohtaamisesta oli hyvä jatkaa Bilbaon nähtävyyksiin tutustumista. Harmiksemme kaupungissa sijaitseva Guggenheim museo oli suljettu ja tyydyimme kiertelemään museon ympärillä, josta jatkoimme kaupunkiin tutustumista paikallisen oppaan opastuksella.

Anish Kapoor - Tall Three & The Eye

Jeffrey Koons - Puppy
Kiertelyn lomassa napsittiin myös muutamia ryhmäkuvia.

Bilbaosta matkamme jatkui kohti Pamplonaa, missä viettäisimme loppuviikon. Matka kesti kaksi tuntia, joten suurin osa nukkui (ainakin lyseolaisista, jotka olivat viimeksi nukkuneet toissa päivänä..).
Pamplonassa tapasimme perheemme ja jokainen majoittui omaan isäntäperheeseensä.

Seuraavana päivänä oli luvassa kouluun ja Pamplonaan tutustumista. Ensimmäisenä kuitenkin saimme nauttia baskilaisesta perinnetanssista.

Jone ja Endika

Koulusta ja Pamplonasta saimme hieman esimakua oppilaitten laatimien powerpoint esitysten kautta. Tämän jälkeen me lyseolaiset jatkoimme matkaa kohti Pamplonan keskustaa, kun taas espanjalaiset parimme jäivät koulun penkille.

Pamplonassa meitä odotti aivan mahtava opas! Hänen kanssaan tutustuimme kaupungin ydinkeskustaan ja muun muassa kiersimme sen reitin minkä härät juoksevat joka vuotisen San Fermin -härkäjuoksu tapahtuman aikana. Näimme myös Cafe Iruñan jonne aikoinaan tulivat kaupungin ensimmäiset sähkölamput ja jossa Hemingway kirjoitti menestyskirjansa "Ja aurinko nousee" jonka ansiosta Pamplona on tullut tunnetuksi maailmalla.

Cafe Iruña

Maisema kaupungin muureilta

Pamplonan kaupungintalo

Rafael Huerto - Monument to the Encierro
Kaupunkikierroksen jälkeen oli vuorossa lounas, jota seurasi muutaman tunnin shoppailukierros. Suomalaiset (eritysesti tytöt) hullaantuivat nähdessään Primarkin, Bershkan, Pull&Bearin, Zaran ja monet muut ihanuudet, joita ei Suomessa joka paikasta löydy, jos löytyy ollenkaan. Onneksi espanjalaisissa pojissa oli sen verran herrasmiesainesta, että tarjoutuivat kantamaan meidän loputtoman määrän ostoskasseja.

Kolmantena päivänä oli vuorossa reippailua raikkaassa vuoristoilmassa! Kolme tuntia, reilut 10 kilometriä ja muutamien jaloissa olevien rakkojen jälkeen pääsimme pienen vuoren nyppylän päällä sijaitsevalle Jorge Oteizan muistoksi perustetulle modernin taiteen museolle.

Kävelyä

Lisää reipasta kävelyä
Näkymät museon pihalta
Moderni taideteos

Ja toinen moinen
Espanjassa vallinneen silloisen lakon takia meillä oli vaikeuksia löytää linja-autoa, joka kulkisi lakosta huolimatta. Sillä vuorelle kävelyn jälkeen emme olleet enää kovin innoissamme reippailusta takaisin koululle. Hetken etsinnän jälkeen linja-auto kuitenki löytyi ja pääsimme lepuuttamaan rakkoisia jalkojamme.

Illalla menimme kaikki oppilaat yhdessä nauttimaan churroja con chocolate!

Nams !

Navat pinkeinä churrojen syönnistä keksittiin tutusta toisiimme paremmin leikkien ja pelien avulla ja toinen asia johti toiseen ja sitten huomasimme opettavamme espanjalaisille suomalaisten super suosittua "Ponileikkiä"! Espanjalaiset opettivat meille myös heille tuttuja leikkejä ja pelejä ja siinähän loppu ilta mukavasti vierähtikin.

Seuraavanan päivänä oli vuorossa päivä espanjalaisessa koulussa. Ensin pääsimme osallistumaan liikuntatunnille, jossa pelasimme perinteisiä baski lajeja. Tätä seurasi baskin kielen oppitunti, jossa opimme esittelemään itsemme sekä kyselemään kuulumisia baskiksi.

Köydenvetoa Suomi vastaan Espanja

Ja se tärkein ilmaisu kaikista; Maite zaitut ! - Minä rakastan sinua !

- baskin oppintunnin jälkeen kaikilla soi tämä laulu päässä, ja soi kyllä koko loppu viikonkin..

Seuraavaksi  pääsimme osallistumaan englannin tunnille, jossa oppilaat olivat valmistaneet meille kysymyksiä muun muassa Suomesta, meidän tavoista ja perinteistä, vapaa-ajastamme ja mitä mieltä olemme heidän koulustaan ja kaupungistaan.

Koulupäivän lopuksi teimme vielä hieman projektiin liittyvää työtä. Katsoimme eri maiden tekemät videot ja kaikki olivat sitä mieltä että Joensuun ryhmän tekemä oli paras! Katsoimme powerpoint esityksiä aiheesta ja keskustelimme ryhmissä omista mielipiteistämme koskien alkoholia ja sen käyttöä.

Koulunkäynti on aika erilaista siellä kun meillä. Heillä koulupäivät alkavat aina aamulla klo 8 ja loppuvat iltapäivällä klo 15. Välissä on lounas, eli kotoa mukaan otettu eväs, joka on yleensä patonki jossa on kinkkua, juustoa tai espanjalaista omelettia välissä. Koulussa on mahdollista opiskella kieli- tai tiedelinjalla. Kielilinjalla opiskellaan yleensä ranskaa,latinaa ja historiaa kun taas tiedelinjalla kemiaa,fysiikkaa ja luonnontieteitä. Koulun portit lukitaan päiväksi, en ole varma onko sen tarkoitus estää oppilaita karkaamasta vai ulkopuolisia tunkeutumasta koulualueelle kesken päivän...

Illalla oli vuorossa "aarteenmetsästystä" Pamplonan keskustassa. Harmi vain että karttojen ohjeet oli baskiksi, ja ei kuitenkaan ihan niin hyvin opittu sitä kieltä aikaisemmin päivällä että olisi ohjeita osattu tulkita. Espanjalaiset ystävämme sitten lukivat ohjeet ja opastivat meitä pitkin kaupungin katuja. Palkinnoksi kiertelyn jälkeen opettajat olivat käyneet ostamassa suklaaleivoksia paikallisesta suklaapuodista. Namnam!

Kaikki ryhmäläiset
Opettajat jatkoivat matkaansa ties minne, mutta me oppilaat jäimme vielä keskenään kiertelemään kaupunkia ja ostelemaan vielä viimeisetkin matkamuistot.

Viimeisenä päivänä oli vielä paljon ohjelmaa luvassa. Aamulla suunnistimme linja-autolla kohti noitaluolia, mutta matkalla pysähdyimme paikassa, jossa valmistetaan siideriä samalla tavalla kuin satoja vuosia sitten. Saimme myös maistiaiset, mutta onneksi vain maistiaiset, sillä maku ei ollut mitenkään makunystyröitä hivelevä..

"Tsin tsin!" Niinkuin Espanjassa sanotaan
Pitkän linja-automatkan jälkeen pääsimme noitaluolille. Ensin tutustuimme museoon oppaan avustuksella ja sitten pääsimme tutkimaan itse luolia.

Koululle päästyämme oli vuorossa lounas kerhotalolla opettajien ja perheiden kanssa sekä baskilaista live musiikkia. Lounaan jälkeen jäimme kerhotalolle pelailemaan ja odottelemaan illallista.

Suomalaisillekin tuttua "läpsyä" espanjalaisilla säännöillä

Illallista nautimme oppilaiden kesken ja saimme myös maistaa paikallista juomaa "kalimotxoa" eli punaviini+coca cola drinkkiä. Yllättävä makuyhdistelmä mutta toimii! Viimeistä iltaa vieteltiin sitten yhdessä kerhotalolla ja kaupungilla toistemme seurasta nauttien.

Aamulla hyvästelimme perheet ja kiitimme ihanasta viikosta, joillain taisi tulla myös tippa linssiin. Kotimatka sujui muuten mutkitta, mutta lennon myöhästymisen takia matkalaukut sitten jäivät Müncheniin lomailemaan, mutta ne saatiinkin jo sitten seuraavana päivänä kotiovelle kuljetettuna.

Viimeistään linja-autossa unisena mutta onnellisena ihanasta huoltoaseman ruisleivästä, kännykän toimivasta netistä ja halvoista puheluista tuli haikea olo ja kaipuu uusia espanjalaisia tuttavuuksia kohtaan. Mutta no hätä, he tulevat Suomeen vierailemaan ja palelemaan maaliskuussa!